2013. január 7., hétfő

Trex 100 Servo probléma

    Az egész úgy kezdődött, hogy a télbe nyakig merülve, elővettem a hónapok óta porosodó Trex 100S-em. Félre tettem, mert a rep ideje már 2 perc sem volt, dobta a farkát, emelkedni pedig még a start elején sem tudott olyan intenzíven mint újkorában. Rég megvettem már az új fő és farok motort a csere gyorsan ment. (Gyorsabban megy, ha az alaplapot a két csavarral leveszed. Lásd később a kék köröket)
    Már az első két felszállásnál, pontosabban a felszállás előtt hallani lehetett, hogy a jobb oldali servo zizeg a botok mozgatása nélkül is. Nem izgattam magam ezen különösebben. Aztán egy startnál vadul elkezdett tolatni és érdekes ívet leírva a függönyt választotta leszálló pályául. A kísérlet sikertelenségét jól jellemzi hogy még az aksi is elrepült. Önállóan.
    Rövid vizsgálódás után megállapítottam, hogy a jobb oldali servo végképp megadta magát. A servo bekapcsolás után állandóan zizegett, a kart nem lehetett irányítani a távirányítóval, bezzeg kézzel szabadon lehetett mozgatni.. Egyértelműen egy utolsó landolás vár rá ; a kukában. 
    Keresgéltem a neten alaplapot, 25$ és 45$ között vásárolható. Tekintve, hogy egy korábbi írásomban már a 33$ -ért vásárolható VL 911 mellett érveltem, nem nagyon akartam ezt a döntést meghozni. Kerestem a fórumon elhullott példányokat - sikertelen.
   Végső elkeseredésemben, elkezdtem szétszedni a beteg servot, legalább lássam a fogak nélküli fogas kerekeket. Had legyek őszinte; a szétszedés csak selyemfényű barátságos leírása annak a vandál rombolásnak amit végeztem. Szikével levágtam a servo fedelét. Bár ne tettem volna.
Barbárság
Látható a levágott servo fedél, valamint annak a csavarnak a vége amit ki kellett volna tekernem. Pontosabban csak az egyik. 

Hátoldal
Hátoldal jelölésekkel
    A csavarok helyét jelöltem. Kék körrel a lapot rögzítő két csavar helyét, pirossal a servót rögzítő csavarokat. A bal oldali piros körben az eltávolított servó csavarjának a helye, alul az egészséges servo csavarja. A felső igazán trükkös. A szervó kar elfordulását kontrolláló potméter lába alatt(!) van a második csavar. Ügyes kézzel forrasztható, vagy... szike. Én a forrasztással nem is kísérletezhettem, mire ide értem mindenen túl voltam.
Alul baloldalt a motor, jobb oldalon a vezérléshez tartozó potméter
Fogaskerekek helyes sorrendben.
    Kisebb meglepetés volt, hogy a fogaskerekek szárazon teszik dolguk, egy csepp olajat, zsírt sem találtam. Úgy döntöttem talán okkal, nem is változtattam ezen. 
   Na és hány fog nélküli kereket találtam? Vagy legalább egy kicsit csorba fogút? Icipicit repedtet, ami indokolja a kukába irányító kosár mozdulatot? Egyet sem...
   Visszaügyeskedtem a fogaskerekeket, helyére igazítottam őket, pillanatragasztóval rögzítettem a fedelet (nagyon ügyelve, hogy belülre ne is cseppenjen). Alaplap vissza, fő és farokmotor bekötés, talp vissza, kabin.. és...


Repül. Minden gond és zizegés nélkül. 

    Nem tudom mi volt a baj, ahogy szétszedtem, nem vettem észre semmi kirívót. Csak tippelni tudom, hogy a potméterbe futó, a servo kart is rögzítő tengely csúszhatott ki egy picit, amitől az alig fél milliméter vastag fogaskerekek már elcsúsznak egymás felett. Úgy gondolom, szétszedés nélkül akkor sem lehetett volna, nyomkodással visszaigazítani..  Ejnye, Align, Align valahogy többet, pontosabbat vártam...
Legközelebb kíméletesebb leszek, akár mennyire is reménytelen az eset.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése